Social Media

[Recenze] Benjamin Alire Sáenz: Aristoteles a Dante odhalují záhady vesmíru | Aristoteles a Dante odhalují záhady vesmíru #1

Název: Aristoteles a Dante odhalují záhady vesmíru
Série: Aristoteles a Dante odhalují záhady vesmíru
Díl: 1
Autor: Benjamin Alire Sáenz
Překlad: Světlana Ondroušková
Počet stran: 368
Nakladatelství: CooBoo [říjen 2015]
http://4.bp.blogspot.com/-c4RhF4pj5ow/U7W-PBgHAdI/AAAAAAAAAl0/I2dxj01hFDo/s320/Odd%25C4%259Blova%25C4%258D.png
Oficiální anotace: Aristoteles je naštvaný teenager, který má bratra ve vězení. Dante je všeználek s nezvyklým pohledem na svět. Tihle dva kluci se potkají na koupališti a zdá se, že nemají zhola nic společného.

Ale protože jsou oba samotáři, začnou spolu trávit čas a zjistí, že jejich přátelství je opravdu neobyčejné – takové to, které změní životy a vydrží navždycky. A díky němu také Ari i Dante zjistí ty nejdůležitější pravdy o sobě samých a o tom, jakými lidmi by se chtěli stát.
 http://4.bp.blogspot.com/-c4RhF4pj5ow/U7W-PBgHAdI/AAAAAAAAAl0/I2dxj01hFDo/s320/Odd%25C4%259Blova%25C4%258D.png
Dospívání asi nikdy není úplně jednoduché a v případě některých lidí je ještě složitější. To je ostatně případ i Aristotela a Danta. A právě o tom tahle kniha je. O dospívání a všem, co s tím souvisí, od poznávání sebe sama, přes přátelství a lásku až po objevování všech záhad vesmíru.

Aristoteles neví kým je, žije život plný pravidel, která si nevymyslel, je jiný a nemá přátele. Tedy, dokud nepotká Danta. Dante je veselý, optimistický a upovídaný všeználek v nekončící válce s botami.

Ari neumí plavat a Dante jo, což je naprosto jednoduchá rovnice. Dante se nabídne, že to Ariho naučí, netušíc, že tím odstartoval přátelství, které změní život jim oběma.

„Jmenuju se Dante,“ řekl.
To mě rozesmálo ještě víc. „Promiň,“ řekl jsem.
„To je v pohodě. Lidi se smějou, když slyší moje jméno.“
„Ne, ne,“ řekl jsem. „To jenom, že já jsem Aristoteles.“

Mám ve zvyku vypisovat si z knih pasáže, které se mi zalíbí svou myšlenkou, podáním nebo čímkoliv jiným. Jenže v případě téhle knihy jsem už po pár stranách pochopila, že kdybych si chtěla poznamenat úplně všechno, co mě zaujme, musela bych opsat téměř celou knihu.

Přesto se kniha nesnaží tvářit nějak zvlášť chytře a hluboce, autor se člověka nesnaží ohromit tím, kolik poeticky znějících vět dokáže dát dohromady, na nic si nehraje a to pravé kouzlo příběhu se neskrývá zásadně jen mezi řádky.

Nechtěl jsem žít ve světě svých rodičů, ale neměl jsem žádný vlastní svět.

Stránky utíkají jako voda v řece a ačkoliv to je dobře, bylo mi z toho smutno, poněvadž to znamenalo, že se ke konci dostanu moc rychle. Nechci říct, že by to bylo uspěchané nebo tak, kdepak, vždyť s Arim a Dantem strávíme celý rok! Jde jednoduše o to, že jsem nechtěla, aby ta kniha skončila, nechtěla jsem se s Aristotelem a Dantem muset loučit. Mám pocit, že si nevzpomínám, kdy naposled jsem byla tak zoufalá z toho, že kniha končí, kdy naposled jsem si přála, aby mohla být jednoduše nekonečná.

Naštěstí je ale právě tohle jedna z toho mála knih, jejíž příběh vás po dočtení neopustí, ba naopak – zůstane ve vás ještě sakra dlouho a nevratně se vám zapíše do srdce. (A navíc – prý bude druhý díl, vážení!)

„Takový už úsměvy jsou. Objevujou se a zase mizí.“

Abych se přiznala, mám pocit, že Benjamin Alire Sáenz jednoduše stvořil dílo, které mi vzalo veškerá slova. Postavami, myšlenkami, dějem, stylem psaním, jednoduše vším. Lámu si hlavu, co víc říct, ale nevím, mám dojem, že nic moc říct nemůžu, protože tohle je zkrátka příběh, který musíte poznat sami. Možná ani nejsou slova, která by vyjádřila, jaká ta kniha je, jednoduše to musíte cítit. Zamilovala jsem se, do Ariho, do Danta a jednoduše do každého slova jejich příběhu. A i těch pět hvězd je pořád málo.
http://4.bp.blogspot.com/-c4RhF4pj5ow/U7W-PBgHAdI/AAAAAAAAAl0/I2dxj01hFDo/s640/Odd%25C4%259Blova%25C4%258D.png
Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji knihkupectví Martinus.cz, knihu u nich můžete zakoupit zde.
4 komentáře u "[Recenze] Benjamin Alire Sáenz: Aristoteles a Dante odhalují záhady vesmíru | Aristoteles a Dante odhalují záhady vesmíru #1"
  1. Taky mám tuhle knihu moc ráda. Český překlad jsem nečetla, měla jsem ji v rukou jen v angličtině, ale stála za to :) Jsem moc ráda, že se ti líbila a doporučuju i další knihu od tohoto autora - Last Night I Sang to the Monster. Tu bych taky asi musela opsat celou, kdybych měla vybrat oblíbenou pasáž :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na tu už jsem taky koukala a určitě je na to-read listu, ale chci ještě chvíli počkat, jestli neoznámí vydání v češtině :D

      Vymazat
  2. Jo, tahle knížka se mi taky moc líbila, když jsem ji četla, a přečetla jsem ji jedním dechem. :) Danteho averzi vůči botám jsem naprosto milovala... :D

    OdpovědětVymazat