[Recenze] Veronica Roth: Divergence | Divergence #1

Originální název: Divergent
Série: Divergence
Díl: 1.
Autor: Veronica Roth
Počet stran: 344
Nakladatelství: CooBoo [květen 2012]
Chicago je rozděleno do pěti frakcí - Upřímnost, Sečtělost, Mírumilovnost, Odevzdanost a Neohroženost, každý člověk patří do jedné z nich a ve svých 16 letech si musí vybrat, do které frakce chce patřit. Tahle volba je neměnná. Přesně tohle rozhodnutí čeká i Beatricii, která je trochu jiná než ostatní a jejíž příběh a následky volby budeme sledovat.
Dalo by se říct, že na Trisiných bedrech toho leží víc než dost, kupříkladu osud lidstva. Jak a proč? A zvládne to vůbec? To se dozvíte v knize.
Teď upřímně, kdo v dnešní době ještě o fenoménu jménem Divergence neslyšel? Mám pocit, že okolo téhle knihy se strašně šílí, všichni ji vychvalují, jak je skvělá a tak dále, proto asi každý od téhle knihy očekává něco vážně extra. Nebo minimálně já to tak měla. A faktem je, že já na ní nic extra nevidím. Není to špatná kniha, to neříkám, jen mi prostě přijde, jako vcelku průměrná dystopie, která ničím nijak zvlášť nevyniká. Až do nějaké dvě stě devadesáté strany z třista čtyřiceti čtyř mi to přišlo, jen jako takový ten pomalý rozjezd příběhu, jak to v knihách často bývá na prvních stranách, jen s tím rozdílem, že tady byl přeci jen trochu akčnější, to popřít nemohu a zabíralo to většinu knihy.

Děj je až k té dvě stě devadesáté straně vcelku jednoduchý, nijak nepřekvapivý, ani šokující, nic extra napínavého. Ano, jistě tam jsou nějaké výchylky, ale ty to nezachrání.

„Lidský rozum si dokáže odůvodnit jakékoliv zlo, proto je tolik důležité, abychom na něj nespoléhali.“

Myslím, že kdyby se příběh rozjel rychleji, mohla by kniha být vážně dobrá. Inu on ten nápad tu je, pět frakcí, zdánlivě utopická budoucnost, která utopická ve skutečnosti zrovna dvakrát není, jenže takhle ten nápad nestačí. Neslyšet o pokračování téhle knihy to co jsem tak zaslechla, tak jsem asi neskutečně natěšená na to, až si konečně přečtu druhý díl, jenže já hold slyšela a tak má zvědavost není tak obrovská a už od toho moc nečekám. No uvidíme, třeba mě ještě překvapí.

K těm frakcím musím poznamenat, že mě celkem mrzí, že jsme neměli možnost dozvědět se o nich něco víc, ale tak to by snad v pokračování série mělo přijít, přeci jen nemůžu mít všechno hned.

Autorčin styl psaní i přes to všechno působí svižně a čtivě. Já vím, že si možná trochu protiřečím, ale snad pochopíte, jak to všechno myslím.
Co se mi líbí, jsou postavy. Působí reálně a skutečně, což jsou prostě věci, které u literárních postav miluji. Mají své kladné i záporné vlastnosti, nejsou nebojácné a jsou věci, kterých se bojí. Ovšem nejlepší je, že tohle neplatí jen u hlavních postav, tedy Tris a Čtyřky, ale i u těch vedlejších, které se nějak více projevují.

Na to, jak moc se o tomhle dílu mluví a vychvaluje se, až do nebes v něm prostě nevidím nic extra a poklidně mi zapadá mezi další dystopické kousky aktuální knižní scény. Neříkám, že není dobrá. Je dobrá, jen prostě nechápu to šílení kolem ní, protože zas tak úžasná mi nepřijde. Knize uděluji tři a půl hvězdičky a doufám, že pokračování bude lepší, než očekávám.